شرکت های ارایه دهنده خدمات لجستیکی به عنوان 3PL خطاب می گردند . بعضی ازصاحب نظران به شرکت های طرف سوم لجستیک TPL نیز می گویند که در تاریخچه دانش لجستیک از دو مفهوم ThirdParty Logistics و اختصار حرف T از ابتدای واژه Third شناسایی کرده اند . گروهی دیگر از صاحب نظران از کلمه 3PL استفاده می کنند . اولین 3PL ای که در دنیا شکل گرفت در بخش حمل و نقل و شرکت های ارائه دهنده این حوزه خدمات لجستیکی بوده اند و در جایگاه بعدی برون سپاری به 3PL ها در بخش انبارداری و ذخیره سازی مجدد بوده است.
شرکت های ارائه دهنده خدمات لجستیکی به شش گروه عمده تقسیم می شوند :
1- مشاورین برون سپاری لجستیکی : مشاوره ، مدیریت زنجیره ، طراحی لجستیک
2-خدمات لجستیکی : حمل و نقل ، انبارداری ، چیدمان ، تأمین کنندگان ، توزیع کنندگان
3- ارتباطات : طراحی شبکه ، کانال های ارتباطی ، IT در زنجیره تأمین
4- زنجیره تأمین : شرکت هایی که زنجیره تأمین را کاملاً مدیریت و اجرا می نمایند؛ مانند تأمین کنندگان قطعات خودرو
5- تکنولوژیکی : شرکت های خدمات فنی و ماشین آلات لجستیک
6- استراتژیکی : شرکت ها یی که سطوح استراتژیک لجستیک و یا زنجیره تأمین را ارایه می دهند.
معرفی شرکت های لجستیکی طرف سوم (3PLها )
موضوع برون سپاری بخش های مختلفی از فعالیت های غیر کلیدی در زنجیره های تأمین به شرکت های بیرونی در دهه های اخیر مورد توجه بسیاری از شرکت ها ، جزو امور کلیدی محسوب نمی شود لذا برون سپاری آنها نیز مورد استقبال واقع شده است.
شرکت های خدمات لجستیک طرف سوم یا به اختصار 3PL ها به شرکت هایی گفته می شود که سازمان های تولیدی یا خدماتی بخشی یا کل امور لجستیکی زنجیره تأمین خود را به آنها برون سپاری می کنند. این شرکت ها معمولاً حداقل در حوزه های حمل و نقل و انبارداری متخصص هستند و قادرند خدمات خود را با انواع مختلف و متنوعی از محصولات منطبق سازند.
چهار فاکتور و عامل اصلی موثر بر توسعه خدمات 3PL در طی سالهای اخیر عبارتند از :
فشار برای کاهش قیمت ، فشار بازار برای ارتقاء خدمت دهی به مشتریان ، جهانی سازی و توسعه تکنولوژی های جدید اطلاعات .
بررسی روند تحولات نشان می دهد که اهمیت این چهار عامل در سال های گذشته تغییر کرده است اما همچنان هر 4 مورد جزء عوامل اصلی توسعه خدمات 3PL شناخته می شوند.
در گذشته عمده فعالیت های لجستیکی که به شرکت های 3PL واگذار می گردید محدود به امور حمل و نقل (داخلی و بیرونی ) و انبارداری بود. در سال های اخیر واگذاری سایر امور لجستیکی همچون یکپارچه سازی حمل ، ایجاد و مدیریت انبارهای متقاطع ( Cross Docking ) ، پرسازی سفارش و مواردی از این دست ، روند رو به رشدی را نشان می دهد.
خدمات و قابلیت های 3PL ها:
بررسی ها حکایت از آن دارد که سطح خدمت دهی شرکت های 3PL هر ساله در حال افزایش است . همچنین استفاده کنندگان 3PL ها از روش های همکاری مشارکتی با شرکتهای خدمات لجستیکی طرف سومی که به آنها خدمت دهی می کنند ، جهت بهبود عملکرد و ارتقاء سطح همکاریشان استفاده می کنند.
در حال حاضر مهمترین عامل در انتخاب یک شرکت 3PL عامل قیمت معرفی شده است. این نتیجه با بررسی سال های گذشته که کلیدی ترین عامل را در انتخاب شریک 3PL ، سطح کیفیت و ارزش افزوده ناشی از همکاری با آن شرکت معرفی می کرد متفاوت است و حکایت از فشار بیش از پیش بازار بر شرکت ها جهت کاهش قیمت هایشان دارد به بیان دیگر در تحلیل صورت گرفته مشخص شد که خدکت اصلی یک شرکت 3PL از قابلیت ارائه خدمات با ارزش افزوده مهمتر شده است.
دلایل استفاده از 3PL ها:
عوامل هزینه و خدمت به عنوان عوامل اصلی گرایش شرکت ها به برون سپاری خدمات لجستیکی و استفاده از 3PL ها معرفی شده است. درصد مدیرانی که عامل هزینه را یکی از مهمترین دلایل خود ذکر کرده اند بین 65% تا 74 % متغیر است که در صد بالایی را به خود اختصاص داده است . سومین عامل معرفی شده از طرف مدیران ، تمایل آن ها به تمرکز بر مزیت های رقابتی شرکت خود معرفی شده است به طوری که با یرون سپاری این امور سارمان توان خود را برای پرداختن به اهداف و وظایف اصلی خویش افزایش می دهد.
فاکتور های موثر در گرایش شرکتها به سمت 3PL ها:
- فشارهای شدید برای کاهش قیمت
- تلاش برای بهبود عملکرد مدیریت زنجیره تأمین
- به کار گیری تکنولوژی های جدید اطلاعات
- فشار های شدید برای بهبود خدمت دهی به مشتریان
- جهانی سازی
- یکپارچه سازی و ترکیب
- سخت گیران تر شدن سیاست های دولت
- سرعت یافتن معرفی محصولات نو به بازار
- بازارهای جدید
- مباحث امنیتی
- محدودیت ظرفیت حمل و نقل / امور لجستیک
- افزایش امور حمل و نقل / لجستیک
منبع : شرکت تک ترابر خوروسازان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر